Taizé

Under en vecka fick vi bo hos Taizé-bröderna. Taizé är ett kloster i Frankrike.
Åkte dit mer Österåker/Östra Ryds församling. Buss i 31 timmar tillsammans med folk jag från början inte ens visste namnet på. De sista dagarna innan tvekade jag på om jag ens skulle med, men så blev det och det är jag glad för.
Vi gick i kyrkan tre gånger om dagen, mogron, mitt på dagen och på kvällen.
Gudstjänsterna bestod av mycket sång och en del tystnad.
Lite häftig känsla när 5000 människor från många olika länder sjunger en sång på svenska :o
Tystnaden var i alla fall skön. Man fick tid att tänka. Tänka på livet.
Jag tänkte mycket på folk här hemma, och hur de hade det.
Kom på att en del människor betyder mer än vad jag trodde. 
Och att en månad var på tok för lång tid att vara borta från min älskade pojkvän. Saknade han grymt mycket...

Jag lärde mig att verkligen uppskatta maten här hemma. Och att skedar är grovt underskattade.
Lärde mig även att uppskatta en riktig dusch. Men det var inte det som var det viktiga.
Det viktiga var att jag lärde mig att främmande människor inte bits, och att dom accepterar mig som jag är, även om jag kommer från ett annat ställe, pratar annorlunda och så. Kom än en gång på att det finns dryga människor överallt, och att de är svåra att undvika. Men det är sånt man lär sig att leva med. Det finns en mening med allt. Man lär sig att hantera även sånt man inte vill drabbas av. Typ. Okej, var väl inte så allvarligt, menmen. Man ska acceptera folk för vilka dom är, sen är det en annan sak om man vill umgås med dem eller inte. Nu känner jag att jag svävade bort från ämnet lite...

Det var grymt kul att åka dit med det här härliga gänget!
Ska försöka hålla kontakten nu bara, så kommer jag och hälsar på någon gång!
Taizé tillsammans igen? :)

(Bilder från Taizé kommer troligen ut på min bilddagbok någon gång; linadahlin !)


Kommentarer
Postat av: Jubjo
http://jubjo.blogg.se/

Spoon is Daaaa SHIT!!;D

2009-08-18 @ 13:03:58

Skriv något roligt!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0